
Birinci rivayete göre; Perre kentinde cereyan ettiği belirti edilen bir olaya bağlanmaktadır. FARRİN yada PERRE olarak tanınan kentte PUT’ a tapan bir babanın yedi oğlu, babalarında evde olmadığı bir gün tüm putları imha ederek ALLAH’ın (Hz. İsa’nın ifade ettiği gibi) bir bulunduğunu kabul ve ilan ederler. Putperest baba hali öğrenince yedi oğlunu da öldürür. Babaları doğrulusunda öldürülen yedi kardeşin anısına Farrin (Perra=Pirin)’ de bir manastır yaptırılır. Bu vakadan dolayı de şehre Yedi Yaman denir. Yedi Yaman vakitle Adıyaman biçimine dönüşür.
İkinci rivayete göre; Adıyaman kentinin ortasında yaptırılan Mansur’un kalesi olarak tanınan kale’ ye halk, Hısn-ı Mansur adını vermiştir. Hısn-ı Mansur adının menşeyi ile ilgili İki ayrı rivayet mevcuttur. Kaynaklarda VII. asırda buraya gelen Emevi komutanlarından Kays kabilesine mensup Mansur. Ca'vene'ye izafetle bu ismin verildiği rivayet edilmekte ise de diğer bir rivayete göre bu ismin Abbasi Halifesi Ebu Cafer El-Mansur'un isminden gelmektedir. Zamanla toplum arasında telâffuz biçiminin de değişmesiyle “HÜSNÜ MANSUR” olarak bu kentin ismi değiştirilmiş olmaktadır.
Üçüncü rivayete göre; Adıyaman kentini doğu, batı ve güney yönlerinde derin vadiler çevirmiştir. Bu vadilerin yhedeflerı varlıklı meyve ağaçları ile kaplı bulunduğu gibi, kentin etrafınin de meyve ağaçlarıyla kaplanmış olduğundan ötürü güzel vadi manasında olan “VADİ-İ LEMAN” (Güzel vadi) sözcüğünün söylenişi vakitle değişmiş ve toplum arasında “ADIYAMAN” biçimine dönüşmüştür. Fakat, Hısn-ı Mansur yani Hüsnü Mansur ismi 1926’ ya kadar resmi ad olarak kalmıştır. 1926 senesinden itibaren Bakanlar Kurulu kararları ile kentin ismi yine ADIYAMAN olarak değiştirilmiştir.
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder